Amb l’arribada de les noves tecnologies (és una arribada constant) l’editor té altres vies de distribució i negoci que li permeten un dinamisme afegit respecte de la distribució i venda tradicional.
Respecte de la distribució clàssica –en llibreria a través de distribuïdor- internet arriba per complementar la difusió d’una obra, reduint substancialment els costos de distribució, ja que els exemplar venuts directament a la xarxa estan lliures de costos de distribució possibilitant alguns aspectes interessants per l’editor i l’autor i, com no, pel lector:
- Abaratiment del preu final del llibre
- Increment de beneficis per l’autor
- Increment de beneficis per l’editor (no és fàcil pel petit editor, compromès amb la cultura i la llengua, viure amb els marges de benefici actuals)
- Augment de la mobilitat del diner i, per tant, major capacitat de reacció del petit editor per iniciar campanyes de publicitat o embarcar-se en nous projectes en veure’s reduïda la incertesa –risc- econòmica i així potenciar la presència en el mercat del nou autor.
Cal dir, però, que això només és aplicable a les petites editorials, aquelles que es poden permetre mantenir en catàleg obres que ja tenen alguns anys de vida i en que l’editor i l’autor parlen sense necessitat de intermediaris. Els grans conglomerats editorials no requereixen de estratègies alternatives per sobreviure, tot i que internet, com a eina neutra que és, també ha de contribuir a l’augment de beneficis d’aquests conglomerats.
En el cinema és freqüent veure els habituals tràilers, que no son altra cosa que successions d’escenes triades especialment per fer el producte que promocionen atractiu a l’espectador; tard o d’hora, amb l’augment de vendes per interent i amb la impossibilitat del potencial lector per accedir al llibre i fullejar-lo, caldrà crear el corresponent tràiler literari on fragments de capítols mostrin al comprador què estan a punt de comprar. Ocasionalment aquests tràilers literaris podran anar acompanyats d’imatges, breus curtmetratges, etc.
De moment, però, la clau està en la confiança que el comprador diposita en l’editor i l’autor cada cop que compra un llibre per internet.
Salutacions,